دکتر حمید رحمانی، معاون «مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان»، در مورد طرح سمپاد مهارتی اظهار داشت: «بر اساس اسناد بالادستی مصوب، با عنایت به اینکه یکی از ضرورتهای جامعه امروز، آموزش نیروی متخصص و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار و ارتقای توان کارآفرینی با مسئولیت نظام آموزشی کشور است، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، همسو با رویکردهای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، بهمنظور شناسایی و هدایت دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان به رشتهها، حرفهها و مهارتهای موردنیاز حال و آینده کشور، طرح سمپاد مهارتی را برای تربیت افراد ماهر، متناسب با نیازهای صنعت و فناوری، از سال تحصیلی 99ـ 1398، با هدفهای زیر به اجرا درآورده است:
- ارتقا و بهبود کیفیت آموزشی؛
- شناسایی دانشآموزان خلاق و نوآور؛
- توانمندسازی دانشآموزان با رعایت عدالت آموزشی و تربیتی و ارتقای کارآمدی آنان؛
- ارتقای سطح دانشهای مرتبط با علوم و مهارتآموزی متناسب با ظرفیتها، برنامهها و اولویتهای منطقهای، استانی و ملی اعلامشده از طرف سازمانها و ارگانهای ذیربط؛
- ارتقای مهارتهای کارآفرینی دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان؛
- آشنایی دانشآموزان با رشتههای فنی و مهارتی اولویتدار کشور (مطابق نقشه جامع علمی کشور)؛
- پرورش مهارت حل مسئله، تصمیمگیری و مسئولیتپذیری در دانشآموزان از طریق آموزش مهارتهای فنیوحرفهای.
جذب دانشآموزان مستعد و علاقهمند به تحصیل در رشتههای فنیوحرفهای در مدارس سمپاد، از طریق آزمون ورودی تکمیل ظرفیت پایه دهم دوره دوم متوسطه مدارس استعدادهای درخشان انجام میشود. قابل ذکر است، دانشآموزان مدارس سمپاد که متقاضی شرکت در رشتههای سمپاد مهارتی هستند، بدون شرکت در این آزمون جذب میشوند.
در سال تحصیلی 99ـ 1398، سمپاد مهارتی با رشتههای شبکه و نرمافزار و فتوگرافیک در استانهای خراسان رضوی، البرز و همدان اجرا شد.
این سازمان با هماهنگی دفتر آموزشهای فنیوحرفهای معاونت آموزش متوسطه، درخواست استانهای متقاضی برای اجرای طرح سمپاد مهارتی در سال تحصیلی 1400ـ 1399 را نیز بررسی کرد و مقرر شد استانهای فارس، مازندران، همدان، یزد و شهر تهران در رشتههای فتوگرافیک، مکاترونیک، شبکه و نرمافزار، و پویانمایی به اجرای این طرح ملحق شوند.»