اهداف دورههای تحصیلی، تجلی اهداف آموزشوپرورش متناسب با ویژگیها و شرایط سنی دانشآموزان هستند و زمینه دستیابی آنان را به شایستگیهای پایه فراهم میآورند و به رشد متوازن و همهجانبه ایشان کمک میکنند. مدیران، برنامهریزان و عوامل سهیم و مؤثر در تعلیم و تربیت دانشآموزان، باید در برنامهریزی امور، سازماندهی فعالیتها و انجام وظایف خود به گونهای عمل کنند که دانشآموزان در پایان هر یک از دورههای تحصیلی به اهداف تعیین شده دست یابند. این اهداف مبتنی بر اسناد بالادستی، بهویژه سیاستهایکلی ایجاد تحول در نظام آموزشوپرورش، سند جامع علمیکشور، سند چشمانداز 20 سالهکشور، مبانی نظری و سند تحول بنیادین آموزشوپرورش به تفکیک ساحتهای ششگانه تعلیموتربیت به شرح زیر به تصویب شورای عالی آموزشوپرورش رسید.
دوره اول ابتدایی
1. با صفات مهربانی، بخشندگی، دانایی و توانایی خداوند آشنا شود و احساس اطمینان و آرامش حاصل از آن را ابراز کند.
2. با شناخت روش زندگی و آموزههای اخلاقی پیشوایان دینی (آداب و رفتار فردی و اجتماعی، راستگویی، نظم و پشتکار)، تأثیر آن را در رفتار خود نشان دهد.
3. با قرائت صحیح نماز و آیات آسان قرآن، آموختههای قرآنی خود را در زندگی بهکار گیرد.
دوره دوم ابتدایی
1. با درک مفهوم اولیه هر یک از اصول دین، پذیرش و احساس تعلق خاطر خود را نسبت به آن نشان دهد.
2. با مطالعه روش زندگی و آموزههای اخلاقی پیشوایان دینی (عزت نفس، تکریم والدین، احترام به طبیعت و دیگران، و وفای به عهد) و شناخت احکام مورد نیاز، الگوهایی را برای عمل صالح شناساییکند و در زندگی بهکار گیرد.
3. با قرائت صحیح و روان، درک مفاهیم عینی و انس با قرآن کریم، آموزههای آن را در زندگی بهکار گیرد.
دوره اول متوسطه
1. با شناخت کلی نظام معارف دینی و چگونگی تأثیر آن بر انتخابها و تصمیمها در زندگی انسان، توانایی شکلدهی به هویت دینی و اخلاقی خود را کسب کند.
2. با بررسی گفتار و سیره پیشوایان دینی (حقالناس، کرامت نفس، جدیت، قانونگرایی، امرار معاش، و حفظ سلامت فردی، جمعی و زیستمحیطی) ملاکهایی را برای انتخاب سبک زندگی شخصی و اجتماعی خود انتخاب و با عمل به آنها، میزان تأثیر آن را ارزیابیکند.
3. با قرائت صحیح و روان قرآن کریم و تدبر در آیات موضوعی، آموزههای قرآنی را در زندگی بهکار گیرد و به رعایت احکام مورد نیاز و اقامه نماز (فرادا و جماعت) اهتمام ورزد.
دوره دوم متوسطه
1. با درک وجه استدلالی و عقلانی معارف دینی، در مواجهه با پرسشها و مسائل، پاسخهای متقاعدکنندهای را با تکیه بر منابع و شواهد دینی ارائه کند و تأثیر آن را مورد ارزیابی قرار دهد.
2. با الگوگیری از سیره پیشوایان دینی، نقش ایشان را در احیای دین و ترسیم آینده بشریت (جامعه عدل مهدوی: عدالتخواهی، ظلمستیزی، صلحجویی، عمران و آبادی) تبیین کند و دلالتهای آن را در موقعیتهای متفاوت زندگی فردی و اجتماعی بهکار گیرد.
3. با باور به ظرفیتهای قرآن و جاودانگی دین اسلام (جامعیت، ثبات، سازگاری با فطرت، و پویایی نسبت به نیازهای حال و آینده) قادر است از آن برای حل نمونهای از مسائل دنیای امروز استفاده کند.