در سی و ششمین دوره «مسابقات قرآن، عترت و نماز (بخش آوایی) دختران و پسران دانشآموز «که در اردوگاه شهید باهنر تهران» برگزار شد، در مجموع دو گروه، استان خراسان رضوی، جایگاه اول را از آن خود کرد.
متولی این مسابقات، معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش از طریق ادارهکل قرآن، نماز و عترت بود. این مسابقات در دو مرحله (اول پسران و دوم دختران) بین دانشآموزان برگزیده استانی سراسر کشور برگزار شد.
در بخش آوایی، پسران در قرائت تحقیق، حفظ کل، حفظ 20، 10 و 5 جزء قرآن کریم، اذان و مداحی، قرائت ترتیل و حفظ عمومی قرآن کریم به صورت مجزا رقابت کردند. اما رقابت دختران در رشتههای قرآنی با پسران مشترک بود. مداحی و اذان در برنامه دختران نبود.
برگزیدگان پسر و دختر در مراسم پایانی رقابتها معرفی و هدایا و لوح افتخار خود را دریافت کردند. در مراسم پایانی، سید محمد بطحایی، وزیر آموزشوپرورش نیز حضور داشت و دقایقی با دانشآموزان سخن گفت.
رتبه استانها
براساس رتبههایکسبشده دختران دانشآموز هر استان (از یکم تا پنجم از 24 استان)، جایگاه استانها به این ترتیب رقم خورد: خوزستان اول (11 رتبه)؛ اصفهان دوم (9 رتبه)؛ گیلان و خراسان رضوی سوم (8 رتبه)؛ البرز چهارم (7 رتبه)؛ شهرستانهای تهران پنجم (6 رتبه)؛ مرکزی و آذربایجان شرقی ششم (5 رتبه)؛ زنجان، مازندران، شهر تهران و قم هفتم (4 رتبه)؛ فارس، کهکیلویه و بویراحمد و همدان هشتم (3 رتبه)؛ کرمانشاه و خراسان جنوبی نهم (2 رتبه)؛ لرستان، گلستان، یزد، قزوین، سمنان، کرمان و خراسان شمالی دهم (1 رتبه).
اما همین رتبهبندی درباره پسران (از 28 استان) به این ترتیب بود: خراسان رضوی اول (16 رتبه)؛ اصفهان دوم (10 رتبه)؛ خوزستان سوم (9 رتبه)؛ آذربایجان شرقی چهارم (8 رتبه)؛ شهر تهران و شهرستانهای تهران پنجم (7 رتبه)؛ گیلان، مازندران و همدان ششم (6 رتبه)؛ یزد، اردبیل، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان هفتم (4 رتبه)؛ قزوین، زنجان، ایلام و بوشهر هشتم (3 رتبه)؛ کهکیلویه و بویراحمد، مرکزی، خراسان جنوبی، قم، گلستان، کرمان و فارس نهم (2 رتبه)؛ البرز، هرمزگان، خراسان شمالی و کرمانشاه دهم (1 رتبه).
جمعبندی گروههای دختر و پسر دانشآموز در این رقابتها نشان میدهد، جایگاه اول تا سوم بین سه استان خراسان رضوی، خوزستان و اصفهان جابهجا شده است: اول خراسان رضوی (24 رتبه)، دوم خوزستان (20 رتبه) و سوم اصفهان (19 رتبه).
هیئت داوران از جمع دانشآموزان شرکتکننده در سیوششمین دوره این مسابقات، برگزیدگان اول تا پنجم خود را از میان پسران در رشتههای گوناگون به شرح زیر معرفیکرد:
مداحی
پایه دهم
اول: محمد مؤمنی (کهکیلویه و بویراحمد)
دوم: پوریا ذوقی (شهر تهران)
سوم: متین هوشمند (همدان)
چهارم: علیرضا یزدینژاد (یزد)
پنجم: امیرحسین ظاهرینژاد (اصفهان)
پایه یازدهم
اول: عباس ملکمحمدی (مرکزی)
دوم: محمدرضا فلاح (مازندران)
سوم: علیرضا لطفی (اصفهان)
چهارم: علی دهقانی منشادی (یزد)
پنجم: مرتضی دهقانی (خراسان جنوبی)
پیشدانشگاهی
اول: محمدحسین دادهگمند (آذربایجان شرقی)
دوم: سجاد یزدیپور (قزوین)
سوم: سید محمدمهدی حسینی (خراسان رضوی)
چهارم: مهدی دولتخواه (اردبیل)
پنجم: امیر غربالساز (آذربایجان غربی)
اذان
پایه دهم
اول: محمدرضا سلمانی (اصفهان)
دوم: حسین نعیماوی (خوزستان)
سوم: سید محمدطه اطهری (گیلان)
چهارم: حسین سبحانی (قزوین)
پنجم: امیررضا خسروی (کهکیلویه و بویراحمد)
پایه یازدهم
اول: محمدجواد کاشفی (گیلان)
دوم: علیرضا باقری (اصفهان)
سوم: عرفان مزیدی (یزد)
چهارم: مسعود فولادی (سیستان و بلوچستان)
پنجم: یوسف نویدنهند (آذربایجان شرقی)
پیشدانشگاهی
اول: صادق قاسمزاده (خراسان رضوی)
دوم: محمدجواد علینژاد (مازندران)
سوم: هادی آدمپیرا (گیلان)
چهارم: علی شاهسواری (قم)
پنجم: علیاصغر قربانی (سیستان و بلوچستان)
حفظ کل قرآن کریم
متوسطه اول
اول: محمدرضا ولیمحمدی (گلستان)
دوم: رضا ندرلو (زنجان)
سوم: علی فیضی (شهر تهران)
چهارم: یاشار محمدیان (ایلام)
پنجم: مهدی قربانی (خراسان رضوی)
متوسطه دوم
اول: سینا طباخی ویجویه (آذربایجان شرقی)
دوم: محمدحسین بهزادفر (شهر تهران)
سوم: امیررضا نعیمیپور (خراسان رضوی)
چهارم: امیرحسین زرگری (مازندران)
پنجم: حسین کریمی لوئی (قم)
حفظ 20 جزء قرآن کریم
متوسطه اول
اول: امیرعلی پورقاسم (اردبیل)
دوم: مهدی برنده (همدان)
سوم: احسان اسماعیلی (خراسان رضوی)
چهارم: محمد موحدی رضایی (اصفهان)
پنجم: سعید شکوهی (گیلان)
متوسطه دوم
اول: محمدمهدی عباسی (آذربایجان شرقی)
دوم: مهدی فراستی (خراسان رضوی)
سوم: محمدصالح اسفندیاری (کرمان)
چهارم: محمدعرفان ندرلو (زنجان)
پنجم: امیرمحمد دیدهبان (گیلان)
حفظ 10 جزء قرآن کریم
متوسطه اول
اول: محمدحسین میرزایی (البرز)
دوم: محمدامین ابوالحسنپور (آذربایجان شرقی)
سوم: محمد البرزی (قم)
چهارم: مهدی عراقی (اصفهان)
پنجم: آرین تاجالدینی (هرمزگان).
متوسطه دوم
اول: مجتبی محمدزاده (گیلان)
دوم: یوسف ترکاشوند (همدان)
سوم: سیدصمد بنیهاشمی (خوزستان)
چهارم: علی سوری (مرکزی)
پنجم: علی فولادی (اردبیل)
حفظ 5 جزء قرآن کریم
متوسطه اول
اول: موحد شکوری (خراسان رضوی)
دوم: محمدامین مطور (گیلان)
سوم: محمدمهدی سوزنچی (خوزستان)
چهارم: عبدالله نوریزاده (خراسان شمالی)
پنجم: سید محمدمتین موسوی (زنجان)
متوسطه دوم
اول: محمدحسین عسکری (خراسان رضوی)
دوم: محمدرضا دلپذیر (فارس)
سوم: علیرضا ناصرینیا (خوزستان)
چهارم: محمد هاشمزاده (اصفهان)
پنجم: محمدمهدی سرداری (همدان)
حفظ عمومی قرآن
پایه دهم
اول: محمدعلی خواجه (خراسان رضوی)
دوم: روحالله طاهری (شهرستانهای تهران)
سوم: مهدی صادقی (شهر تهران)
چهارم: مهدی شوقی (آذربایجان شرقی)
پنجم: عباس ببردل (آذربایجان غربی)
پایهیازدهم
اول: محمدصادق ایمانیفر (خراسان رضوی)
دوم: علی دهلگی (شهرستانهای تهران)
سوم: میرحسین عظیمی (آذربایجان شرقی)
چهارم: محمد سیاحی (خوزستان)
پنجم: محمدمهدی قلیزاده (خراسان جنوبی)
پیشدانشگاهی
اول: امید امیری (کرمانشاه)
دوم: علی رحیمی (شهر تهران)
سوم: ادریس قطبی (خراسان رضوی)
چهارم: علیرضا رشیدی (خوزستان)
پنجم: حسن خلیلی (زنجان)
قرائت ترتیل
متوسطه اول
اول: محمدجواد اسدی (شهر تهران)
دوم: سید محمدصالح موسوی (خوزستان)
سوم: حسین بیاتی (شهرستانهای تهران)
چهارم: ابوالفضل نوروزی (مازندران)
پنجم: محمدسینا صفای نیکو (خراسان رضوی)
متوسطه دوم
اول: محمدحسین محمدکرمی (ایلام)
دوم: محمد باوی (شهرستانهای تهران)
سوم: امیرحسین رحمتی (گلستان)
چهارم: محمدطه پروا (یزد)
پنجم: علی فرمانزاده (مازندران)
پایه یازدهم
اول: علیرضا رحمانی (همدان)
دوم: محمدباقر محسنی (خراسان رضوی)
سوم: مهدی اتحادی (اصفهان)
چهارم: محمدسجاد محمدی (شهر تهران)
پنجم: محمدمهدی طالبی (مازندران)
پیشدانشگاهی
اول: سید طه حسینی (بوشهر)
دوم: ابوالفضل شریفی (کرمان)
سوم: رضا صفدری (سیستان و بلوچستان)
چهارم: سید حمیدرضا رضوی (خراسان رضوی)
پنجم: وحید حسنزاده دای ممق (آذربایجان شرقی)
قرائت تحقیق
پایه هفتم
اول: محمدرضا باقریان (خراسان رضوی)
دوم: مجتبی نوری (قزوین)
سوم: امیرمهدی عادلی (اصفهان)
چهارم: امیرمحمد میرابی (مازندران)
پنجم: حسین سعیدی (اردبیل)
پایه هشتم
اول: مهدی عبدلی (البرز)
دوم: محمدرضا دربان ملک (خراسان رضوی)
سوم: احمد کعبی (خوزستان)
چهارم: حسین طاهری (شهرستانهای تهران)
پنجم: علیرضا خالقی (اصفهان)
پایه نهم
اول: علی باوی (خوزستان)
دوم: علیرضا بازیاری (بوشهر)
سوم: سید محمدمهدی شیخالاسلامی (همدان)
چهارم: مهدی صادقی (شهرستانهای تهران)
پنجم: عرفان جاوید پیرعلیلو (آذربایجان شرقی)
پایه دهم
اول: فرید یزدانی (شهرستانهای تهران)
دوم: عرفان حسنزاده (آذربایجان شرقی)
سوم: محمدعلی عباس فرد (فارس)
چهارم: محمدحسین قصریزاده (شهر تهران)
پنجم: سهیل سالمی (بوشهر)
دانشآموزان دختر حائز رتبه نیز بدین شرح معرفی شدند:
حفظ عمومی پایه دهم
اول: بتول عامری (خوزستان)
دوم: فاطمه قلیپور (گیلان)
سوم: عطیه زمانی (مرکزی)
چهارم: عارفه مؤمننسب (فارس)
پنجم: زینب عزیزی (شهرستانهای تهران)
حفظ عمومی پایه یازدهم
اول: رها مرسلی (آذربایجان شرقی)
دوم: زهرا حسنی (کرمانشاه)
سوم: الهه ملکپور آرانی (اصفهان)
چهارم: عاطفه شریفی (لرستان)
پنجم: مهدیه زارعین (گلستان)
حفظ عمومی پیشدانشگاهی
اول: فاطمه صادقیفرد (زنجان)
دوم: مهدیه سلیمی (یزد)
سوم: مهدیه حیدری (مرکزی)
چهارم: حدیث بذرافکن (فارس)
پنجم: ساجده سعیدی (مازندران)
قرائت ترتیل متوسطه اول
اول: آتنا علینقی (شهر تهران)
دوم: مریم حسیننیا (گیلان)
سوم: فاطمه پژوهان نیک (خراسان رضوی)
چهارم: زینب رضوانزاده (البرز)
پنجم: سمیرا غفارزاده (آذربایجان شرقی)
قرائت ترتیل متوسطه دوم
اول: زینب صفازاده (قم)
دوم: معصومه آلبو غبیش (خوزستان)
سوم: زهرا حسینی (شهر تهران)
چهارم: مریم باقریان (کهکیلویه و بویراحمد)
پنجم: شیرین زهرهوند (شهرستانهای تهران)
حفظ 5 جزء قرآن کریم متوسطه اول
اول: حمیده پناهی (البرز)
دوم: الهام نیکروش (اصفهان)
سوم: زهرا خاضع (خوزستان)
چهارم: سیده رقیه قاسمی (مازندران)
پنجم: حدیثه رفیعی (زنجان)
حفظ 5 جزء قرآن کریم متوسطه دوم
اول: سارا محمدی (اصفهان)
دوم: مریمسادات ارغوان (خراسان جنوبی)
سوم: زهره عشقی (خراسان رضوی)
چهارم: زهرا آقارضی (مرکزی)
پنجم: نسترن امیدی (همدان)
حفظ 10 جزء قرآن کریم متوسطه اول
اول: فاطمه دلیری (قم)
دوم: محدثه رفیعی (اصفهان)
سوم: ریحانه صوفی (خوزستان)
چهارم: عارفه کرمی (گیلان)
پنجم: مریم شهبازینیا (خراسان رضوی)
حفظ 10 جزء قرآن کریم متوسطه دوم
اول: مهتاب دارابی (کرمانشاه)
دوم: فرشته صباغیان بیدگلی (اصفهان)
سوم: زهراسادات حسینی (خراسان رضوی)
چهارم: کلثوم رضایی (کهکیلویه و بویراحمد)
پنجم: فائزه نوروزی (مرکزی)
حفظ 20 جزء قرآن کریم متوسطه اول
اول: فاطمه صفرزاده (قزوین)
دوم: مهدیه داودی (خوزستان)
سوم: رویا میرزاخانپور (همدان)
چهارم: عارفه علیزاده (قم)
پنجم: سارا دهقانی (شهرستانهای تهران)
حفظ 20 جزء قرآن کریم متوسطه دوم
اول: زهراسادات موسوی (خراسان رضوی)
دوم: سارا قلیزاده (گیلان)
سوم: زهرا برومند (البرز)
چهارم: طاهره صالحی (خوزستان)
پنجم: فائزه آقاخانی (زنجان)
حفظ کل متوسطه اول
اول: زهرا عباسی (شهرستانهای تهران)
دوم: فاطمه ترکاشوند (البرز)
سوم: فاطمهسادات طباطبایی (آذربایجان شرقی)
چهارم: زهرا انصاری (شهر تهران)
پنجم: محدثه نباتی (زنجان)
حفظ کل متوسطه دوم
اول: زینب امینپور (اصفهان)
دوم: فاطمه نیکوئی (شهرستانهای تهران)
سوم: مهدیه قزلباش (البرز)
چهارم: شیما یزدانی (سمنان)
پنجم: فاطمه راسخ محمدیپور (گیلان)
قرائت تحقیق پایه هفتم
اول: سارا تکلو (شهر تهران)
دوم: غزل نکومند (مازندران)
سوم: رقیه غزالی (اصفهان)
چهارم: فاطمه استوار (گیلان)
پنجم: فاطمه جوشن (کرمان)
قرائت تحقیق پایه هشتم
اول: سارا جنامی (خوزستان)
دوم: زهرا صالحی (اصفهان)
سوم: زهرا سلیمانی (خراسان جنوبی)
چهارم: فاطمه صمدی (البرز)
پنجم: معصومه عباسی اول (آذربایجان شرقی)
قرائت تحقیق پایه نهم
اول: فاطمه آلبو غبیش (خوزستان)
دوم: فاطمهسادات مؤمنی (اصفهان)
سوم: زهرا سینافر (آذربایجان شرقی)
چهارم: زهرا شاهین (فارس)
پنجم: رویا عباسی (کهکیلویه و بویراحمد)
قرائت تحقیق پایه دهم
اول: زهرا نوری (مازندران)
دوم: سوگند رفیعزاده (گیلان)
سوم: نسترن محمودی (مرکزی)
چهارم: ندا امیری (خوزستان)
پنجم: مهسا کیانیمهر (خراسان رضوی)
قرائت تحقیق پایه یازدهم
اول: سیده معصومه حسینی آقاملکی (خراسان رضوی)
دوم: فاطمه نایبی موحد (قم)
سوم: امالبنین رویگر (شهرستانهای تهران)
چهارم: فاطمه طاهروند (همدان)
پنجم: خلود خنافری (خوزستان)
قرائت تحقیق پیشدانشگاهی
اول: فاطمهزهرا ندافی (خراسان رضوی)
دوم: عذرا صبرینژاد (خوزستان)
سوم: زینب آقاکلی (البرز)
چهارم: زینب پیدا (گیلان)
پنجم: زهرا میرابی (خراسان شمالی)
بیانیه هیئت داوران
بیانیه با آیه 170 سوره اعراف آغاز میشود. هیئت داوران این مسابقه را «یکی از رویدادهای عظیم قرآنیکشور» معرفی میکند که توسط دستگاه تعلیموتربیت و به همت خدمتگزاران دلسوز و پرتلاش ادارهکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزشوپرورش که «یکی از موفقترین نهادهایکشور در حوزه فعالیتهای قرآنی است» برگزار شد.
هیئت داوران در بیانیه خود، ضمن تقدیر و تشکر از حضور دانشآموزان برگزیده سراسر کشور و عوامل اجرایی این دوره از مسابقات، و با اشاره به آثار تربیتی حاصل از این اقدام بزرگ معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش، بر «جنبههای مثبت و نشاطبخش این حضور» تأکید میکند و اعلام میدارد:
- در شرایط پیچیده امروز جهان و شبیخون همهجانبه فرهنگی، این مسابقات موجب یکدلی، تفاهم، رشد و بالندگی اخلاقی جوانان و نوجوانان شد. کار گروهی و اراده محکم و جمعی برگزارکنندگان این رویداد بزرگ قرآنی سبب شد با صرف هزینههای اندک، از کیفیت و کمیت غیرقابل مقایسهای نسبت به سایر فعالیتهای مشابه برخوردار باشد.
این هیئت در بیانیه خود پیشنهاد میکند:
•وزارت آموزشوپرورش زمینه پذیرش دانشآموزان رتبههای برتر قرآن، عترت و نماز کشوری را در دانشگاه فرهنگیان فراهم کند.
•به مراکز دارالقرآن به عنوان یکی از مهمترین مراکز تخصصی آموزش قرآن، بهویژه در بخش نیروی انسانی متخصص و تجهیزات روز توجه خاص شود.
•استفاده از استادان راهنما در کنار این مسابقات، میتواند به آموزش نسبت به رقابت اولویت بیشتری بدهد.
•نشستهای صمیمی استادان با دانشآموزان در حاشیه این مسابقات، زمینه ارتقای این قشر را فراهم میآورد.
هیئت داوران در بیانیه خود آورده است که سطح مسابقات حفظ قرآن کریم نسبت به چند دوره گذشته ارتقا یافته است. همچنین این هیئت خواستار «تشویق استانهای موفق و پرتلاش» و «مرتفع کردن نیازهای استانهایکمبرخوردار» در راستای «رعایت عدالت آموزشی» برای «پرورش استعدادهای قرآنی» شد.
هیئت داوران از تمام دستاندرکاران برگزاری مسابقات بهویژه ادارهکل آموزشوپرورش شهر تهران تشکر و برای همه آنان آرزوی توفیق و سلامت کرد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر چه گفت؟
علیرضا کاظمی گفت: «خوشحالم که در یکی از بهترین ایام سال، دههکرامت، میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و ولادت ولینعمت ما امام هشتم، علیبن موسیالرضا (ع)، میزبان بهترین دانشآموزان کشور در عرصه قرآن، عترت و نماز هستیم. بهویژه که جناب وزیر محترم، آقای بطحایی هم در مراسم پایانی حضور دارند و بهشخصه تمام فعالیتهای این حوزه را، هم رصد میکنند و هم در آن حضور دارند که مایه مباهات ماست. همچنین از تمام میهمانان عزیز تشکر میکنم که در این اجتماع قرآنی دانشآموزان سراسر کشور حاضر شدهاند.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر از آقای مسیبزاده و همکارانش برای برنامهریزی مناسب این مسابقات تشکر کرد و در بخش دیگر سخنانش، با تبریک به دانشآموزانیکه در این رقابت معنوی قرآنی توفیق حضور یافتند، افزود: «خداوند با لطف و عنایت خود آنان را در مسیر قرآن قرار داد و بهویژه که این گروه بیش از 2000 نفری، بهعنوان نخبگان حوزه قرآن شناخته شدهاند و همگان برنده این میداناند. بنده مطمئنم که جوانان و انسانهای مفیدی برایکشور خواهند شد.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش، کار اول خود را گسترش فرهنگ قرآن و نماز و عترت در این وزارت دانست و اظهار داشت، 25 برنامه محوری برای موفقیت در این زمینه تدارک دیده است که میتوان به برنامههای امربهمعروف، توسعه فرهنگ حجاب و عفاف اشاره کرد.
در سال آینده برنامه محوری این معاونت بحث ملی حفظ قرآن در میان دانشآموزان است که با برگزاری مسابقات باشکوهی در سطح منطقه، استان و کشور همراه خواهد شد.
سخنان وزیر
سید محمد بطحایی، وزیر آموزشوپرورش در سخنانی، بهویژه یاد و خاطره 36 هزار شهید دانشآموز دوران دفاع مقدس را گرامیداشت و از دستاندرکاران و همکارانش برای برگزاری این مسابقات تشکر و از رسانههای ارتباط جمعی نیز به دلیل پوشش این برنامه قدردانیکرد. وزیر با ابراز مسرت به سبب حضور در جمع دانشآموزان و مراسم پایانی مسابقات قرآنیکشوری گفت: «دانشآموزان گرامی، فرزندان عزیزم! همانطور که تاکنون تجربه کردهاید و میدانید، تمسک به قرآن تنها راه نجات بشر از شرایط سخت دنیای امروز است. بشریکه در دنیای پرغوغای امروز، سرگشته و حیران دنبال راه نجات است، هیچ راهی جز روی آوردن به نسخه شفابخش قرآنی ندارد.»
بطحایی در ادامه سخنانش انس با قرآن را شرط لازم برای تمسک به قرآن دانست، از قرآن کریم بهعنوان ارزشمندترین هدیه خالق به اشرف مخلوقات، یعنی انسان یاد کرد و گفت: «متأسفانه به دلیل ضعف بصیرت ما، قرآن در اغلب موارد مهجور مانده است. خوشبختانه برگزاری چنین مراسمی، بهویژه اشاعه چنین برنامههایی در جامعه اسلامی، سبب ترویج هرچه بیشتر انس با قرآن کریم و استفاده بیشتر از آموزههای وحیانی قرآن و عترت میشود. لذا آموزشوپرورش تلاش خواهد کرد این گونه برنامهها و مراسم را با دقت و کیفیت هرچه بهتر در مجموعه آموزشوپرورش توسعه دهد.»
وی با اشاره به حضور بیش از 2000 نفر دانشآموز برگزیده در برنامهکشوری مسابقات قرآنیکه بزرگترین رویداد قرآنیکشور است، افزود: «امروز این عده رقابتی معنوی - روحانی را به پایان بردند که جای بسیار خوشوقتی است.»
وزیر آموزشوپرورش وظیفه اصلی وزارت متبوعش را تدارک رشد همهجانبه و یکپارچه دانشآموزان - فرزندان عزیز این آب و خاک- در تمام ساحات تربیتی اعلام کرد و افزود: براساس سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، شش ساحت داریم که باید رشد دانشآموزان به صورت متوازن در تمام این ساحات فراهم شود. همانطور که به ساحتهای اعتقادی، عبادی و دینی میپردازیم، باید زمینه لازم را برای پرورش استعدادهای زیستی دانشآموزان فراهم آوریم و در همین حال امکانات پرورش در ساحت اجتماعی و سیاسی را تدارک ببینیم.»
وی به دانشآموزان یادآوریکرد، با توجه به اینکه هدایت نظام اسلامی را در آینده بهدست خواهند گرفت، باید در مدرسه تمرین کنند که چگونه به هم احترام بگذارند. بطحایی همچنین فراهم آوردن امکانات و زمینه مهارتآموزی در ساحتهای اقتصادی، علمی و فناوری، و زیباییشناختی و هنری را وظیفه آموزشوپرورش دانست تا دانشآموزان زمانیکه نظام جمهوری اسلامی ایران در اختیار آنان قرار میگیرد، بتوانند سبب رشد و پیشرفت کشور شوند.