X
محتوای مجله > نتایج جستجو
آخرین عناوین
0
247
0

آموزش در حضور کووید – 19

گرچه شیوع بیماری کوویدـ ۱۹ باعث تعطیلی مراکز آموزشی شده، اما نتوانسته است کلاس‌های درس را به تعطیلی بکشاند.
سید علی آل محمد
سید علی آل محمد
1399/08/15
0
267
0

کتاب درسی یا کتاب قانون

کتاب درسی مانند هر کتاب دیگری با هدف خاص نوشته می ‌شود؛ اما دیده شده است که گاهی خارج از اهداف تعیین ‌شده، استفاده می ‌شود؛ مثلاً توجه زیاد به جزئیات که در پاره‌ ای از ارزشیابی ‌ها شاهد آن هستیم.
سید علی آل محمد
سید علی آل محمد
1399/05/01
2
4921
0

آموزش زیست شناسی در بند قید

اینکه آزمون ورودی دانشگاه ها موسوم به کنکور بر آموزش در مدرسه ها سایه افکنده و همه اهداف آموزشی را در مدارس و خانواده ها به پذیرفته شدن در دانشگاه ها تبدیل کرده، واقعیتی انکارناپذیر است. از آنجا که اهداف آموزش و پرورش بر مبنای «شایستگی ها» تعریف می شوند و اهداف کنکور بر مبنای «دانستنی ها»؛ لذا جمع این دو، حداقل با شیوه کنونی پذیرش دانشجو، قابل تصور نیست. چون اساساً شایستگی ها را نمی توان با آزمونِ چندگزینه ای چند دقیقه ای سنجید. عدم هماهنگی بین آموزش و سنجش، باعث شده است تا دانش آموز چیزی امتحان بدهد که لزوماً در دوران تحصیل درباره آن آموزش ندیده است. به همین علت برای تکمیل آموزش های خود، به کتاب های کمک درسی روی می آورد که به هدف کنکور چاپ شده اند. تنوع گسترده ای که در این کتاب ها وجود دارد و شمارگان بالای کتاب ها، تأییدکننده وجود چنین نیازی است؛ اما سؤال این است که کدام کتاب یا کتاب ها به این نیاز به طور واقعی پاسخ می دهند؟ کدام یک از آنها حداقل های لازم برای موفقیت در کنکور، یعنی ادعایی که برای آن انتشار یافته اند را دارد؟ پاسخ به این سؤال، آسان نیست. از آنجا که کنکور مهم است، این کتاب ها هم مهم اند و بنابراین بر جریان آموزش اثرگذار. این کتاب ها در چند سال اخیر عقیده ای را رواج داده اند که به سرعت در حال تبدیل شدن به یک سنت است، سنتی که می گوید «قیدهای کتاب درسی را باید حفظ کرد». حجم قابل توجهی از پرسش های چندگزینه ای در کتاب های کمک درسی به قیدها اختصاص پیدا کرده است. حتی کتاب هایی هم به طور خاص برای قیدها منتشر شده است. در این کتاب ها به دانش آموز گفته می شود «مواظب باش! اگر قید جمله ای مثلاً از «بعضی» به «بسیاری» تغییر کند، جمله غلط می شود. به همین علت باید همه قیدها را حفظ کنی». چنین است که دانش آموزان مکلف به حفظ کردن قید جملات می شوند. بسیاری از دبیران عزیز هم چاره ای جز همرنگ شدن با جماعت نیافته، در چنین فضایی گرفتار شده اند و علیرغم اعتقاد شخصی خود، حفظ کردن قیدها را توصیه می کنند. از بُعد آموزشی و از نگاه آزمون های ورودی دانشگاه ها، حفظ کردن قیدها چقدر کار درستی است؟ این موضوعی است که می خواهیم در این فرصت به آن بپردازیم.
سید علی آل محمد
سید علی آل محمد
1397/02/24
0
1620
0

چشم در برابر چشم

با انتشار کتاب زیست‌شناسی 2 (پایه یازدهم) افراد زیادی نقدهای خود را دلسوزانه منعکس کردند تا دانش‌آموزان کتابی با کیفیت هرچه بهتر در اختیار داشته باشند.
سید علی آل محمد
سید علی آل محمد
1396/11/14
0
341
0

از زبان یاران 1

از دشواری‌های آموزش زیست‌شناسی در دبیرستان، گستردگی موضوعات کتاب‌های درسی و نیز تخصصی بودن تحصیلات غالب دبیران از سوی دیگر است.
سید علی آل محمد
سید علی آل محمد
1396/07/05
0
938
0

آیا کتاب‌های درسی پر از اشتباهند؟

نویسنده این یادداشت یکی از معلمان مؤلف است که علاوه‌بر تألیف تعدادی کتاب آموزشی، از مؤلفان کتاب‌های درسی زیست‌شناسی متوسطه نیز است. او در این مقاله کوشیده است به پرسشی که گاه از سوی برخی معلمان مطرح می‌شود، پاسخ دهد.
سید علی آل محمد
سید علی آل محمد
1396/07/04

آموزش در حضور کووید – 19

سید علی آل محمد
سید علی آل محمد
1399/08/15
گرچه شیوع بیماری کوویدـ ۱۹ باعث تعطیلی مراکز آموزشی شده، اما نتوانسته است کلاس‌های درس را به تعطیلی بکشاند.

کتاب درسی یا کتاب قانون

سید علی آل محمد
سید علی آل محمد
1399/05/01
کتاب درسی مانند هر کتاب دیگری با هدف خاص نوشته می ‌شود؛ اما دیده شده است که گاهی خارج از اهداف تعیین ‌شده، استفاده می ‌شود؛ مثلاً توجه زیاد به جزئیات که در پاره‌ ای از ارزشیابی ‌ها شاهد آن هستیم.

آموزش زیست شناسی در بند قید

سید علی آل محمد
سید علی آل محمد
1397/02/24
اینکه آزمون ورودی دانشگاه ها موسوم به کنکور بر آموزش در مدرسه ها سایه افکنده و همه اهداف آموزشی را در مدارس و خانواده ها به پذیرفته شدن در دانشگاه ها تبدیل کرده، واقعیتی انکارناپذیر است. از آنجا که اهداف آموزش و پرورش بر مبنای «شایستگی ها» تعریف می شوند و اهداف کنکور بر مبنای «دانستنی ها»؛ لذا جمع این دو، حداقل با شیوه کنونی پذیرش دانشجو، قابل تصور نیست. چون اساساً شایستگی ها را نمی توان با آزمونِ چندگزینه ای چند دقیقه ای سنجید. عدم هماهنگی بین آموزش و سنجش، باعث شده است تا دانش آموز چیزی امتحان بدهد که لزوماً در دوران تحصیل درباره آن آموزش ندیده است. به همین علت برای تکمیل آموزش های خود، به کتاب های کمک درسی روی می آورد که به هدف کنکور چاپ شده اند. تنوع گسترده ای که در این کتاب ها وجود دارد و شمارگان بالای کتاب ها، تأییدکننده وجود چنین نیازی است؛ اما سؤال این است که کدام کتاب یا کتاب ها به این نیاز به طور واقعی پاسخ می دهند؟ کدام یک از آنها حداقل های لازم برای موفقیت در کنکور، یعنی ادعایی که برای آن انتشار یافته اند را دارد؟ پاسخ به این سؤال، آسان نیست. از آنجا که کنکور مهم است، این کتاب ها هم مهم اند و بنابراین بر جریان آموزش اثرگذار. این کتاب ها در چند سال اخیر عقیده ای را رواج داده اند که به سرعت در حال تبدیل شدن به یک سنت است، سنتی که می گوید «قیدهای کتاب درسی را باید حفظ کرد». حجم قابل توجهی از پرسش های چندگزینه ای در کتاب های کمک درسی به قیدها اختصاص پیدا کرده است. حتی کتاب هایی هم به طور خاص برای قیدها منتشر شده است. در این کتاب ها به دانش آموز گفته می شود «مواظب باش! اگر قید جمله ای مثلاً از «بعضی» به «بسیاری» تغییر کند، جمله غلط می شود. به همین علت باید همه قیدها را حفظ کنی». چنین است که دانش آموزان مکلف به حفظ کردن قید جملات می شوند. بسیاری از دبیران عزیز هم چاره ای جز همرنگ شدن با جماعت نیافته، در چنین فضایی گرفتار شده اند و علیرغم اعتقاد شخصی خود، حفظ کردن قیدها را توصیه می کنند. از بُعد آموزشی و از نگاه آزمون های ورودی دانشگاه ها، حفظ کردن قیدها چقدر کار درستی است؟ این موضوعی است که می خواهیم در این فرصت به آن بپردازیم.

چشم در برابر چشم

سید علی آل محمد
سید علی آل محمد
1396/11/14
با انتشار کتاب زیست‌شناسی 2 (پایه یازدهم) افراد زیادی نقدهای خود را دلسوزانه منعکس کردند تا دانش‌آموزان کتابی با کیفیت هرچه بهتر در اختیار داشته باشند.

از زبان یاران 1

سید علی آل محمد
سید علی آل محمد
1396/07/05
از دشواری‌های آموزش زیست‌شناسی در دبیرستان، گستردگی موضوعات کتاب‌های درسی و نیز تخصصی بودن تحصیلات غالب دبیران از سوی دیگر است.

آیا کتاب‌های درسی پر از اشتباهند؟

سید علی آل محمد
سید علی آل محمد
1396/07/04
نویسنده این یادداشت یکی از معلمان مؤلف است که علاوه‌بر تألیف تعدادی کتاب آموزشی، از مؤلفان کتاب‌های درسی زیست‌شناسی متوسطه نیز است. او در این مقاله کوشیده است به پرسشی که گاه از سوی برخی معلمان مطرح می‌شود، پاسخ دهد.

برچسب‌ها:
نویسندگان