هنوز هیچ مطلبی وارد نشده!
هیچ نتیجهای برای جستجوی شما یافت نشد.
آخرین عناوین
دستاورد علمی لامارک و معنای لامارکیسم در وهله نخست بر همگان آشکار مینماید
مگر قلب چیزی جز یک فنر است و اعصاب شمار بسیاری فنر و مفاصل شماری چرخ که مطابق قصد صانع تمامی بدن را به حرکت در میآورند
سؤال این است: ذهن چیست و چگونه کار می کند؟ چطور ممکن است که ذهن چنین سؤالی درباره خود بپرسد و خود به آن پاسخ دهد؟ پاسخ کوتاه این است که ذهن در گذر زمان تکامل یافته و در مسیر تکامل ابزارهایی برای اندیشیدن ساخته است که در نهایت به آن اجازه می دهد که سازوکار خود را درک کند.
این ابزارهای اندیشیدن چه هستند؟ ساده ترین آن ها که همه ابزارهای دیگر به نوعی به آن وابسته اند، واژگان است. پس از واژگان می توان خواندن، نوشتن، حسابکردن و سپس توانایی نقشه کشی و نقشه خوانی، یادگیری فنون و کاربرد ابزارهایی مانند قطب نما، تلسکوپ، میکروسکوپ، دوربین، رایانه، اینترنت و غیره را که برای استخراج و دست ورزی اطلاعات ابداع کردهایم، برشمرد.
این ابزارهای علم و فناوری زندگی ما را متحول کرده اند و به ما اجازه می دهند از چیزهایی باخبر باشیم که برای سایر گونه ها بیگانه است. ما از وجود باکتری ها آگاهیم؛ اما سگ ها، دلفین ها و شامپانزه ها از وجود آن ها آگاه نیستند. ذهن ما با ذهن آن ها متفاوت است. حتی باکتری ها هم از وجود باکتری های دیگر آگاه نیستند. برای فهم اینکه باکتری چیست، به ابزارهایی برای اندیشیدن نیاز است و اندیشیدن موهبتی است که تنها نصیب گونه ما شده است.
یکی از موضوعهای مهم و در عین حال جالب زیستشناسی قوانینی مانند قوانین مندل و معادله هاردی ـ واینبرگ است. این دو موضوع زیستشناسی را به علوم دیگر، از جمله ریاضی پیوند میزنند، آن را از دانشی حافظهمحور خارج میکنند و در خدمت حل مسائل در میآورند.
دستاورد علمی لامارک و معنای لامارکیسم در وهله نخست بر همگان آشکار مینماید
مگر قلب چیزی جز یک فنر است و اعصاب شمار بسیاری فنر و مفاصل شماری چرخ که مطابق قصد صانع تمامی بدن را به حرکت در میآورند
سؤال این است: ذهن چیست و چگونه کار می کند؟ چطور ممکن است که ذهن چنین سؤالی درباره خود بپرسد و خود به آن پاسخ دهد؟ پاسخ کوتاه این است که ذهن در گذر زمان تکامل یافته و در مسیر تکامل ابزارهایی برای اندیشیدن ساخته است که در نهایت به آن اجازه می دهد که سازوکار خود را درک کند.
این ابزارهای اندیشیدن چه هستند؟ ساده ترین آن ها که همه ابزارهای دیگر به نوعی به آن وابسته اند، واژگان است. پس از واژگان می توان خواندن، نوشتن، حسابکردن و سپس توانایی نقشه کشی و نقشه خوانی، یادگیری فنون و کاربرد ابزارهایی مانند قطب نما، تلسکوپ، میکروسکوپ، دوربین، رایانه، اینترنت و غیره را که برای استخراج و دست ورزی اطلاعات ابداع کردهایم، برشمرد.
این ابزارهای علم و فناوری زندگی ما را متحول کرده اند و به ما اجازه می دهند از چیزهایی باخبر باشیم که برای سایر گونه ها بیگانه است. ما از وجود باکتری ها آگاهیم؛ اما سگ ها، دلفین ها و شامپانزه ها از وجود آن ها آگاه نیستند. ذهن ما با ذهن آن ها متفاوت است. حتی باکتری ها هم از وجود باکتری های دیگر آگاه نیستند. برای فهم اینکه باکتری چیست، به ابزارهایی برای اندیشیدن نیاز است و اندیشیدن موهبتی است که تنها نصیب گونه ما شده است.
یکی از موضوعهای مهم و در عین حال جالب زیستشناسی قوانینی مانند قوانین مندل و معادله هاردی ـ واینبرگ است. این دو موضوع زیستشناسی را به علوم دیگر، از جمله ریاضی پیوند میزنند، آن را از دانشی حافظهمحور خارج میکنند و در خدمت حل مسائل در میآورند.